Op werkdagen zijn wij van 08.00 tot 12.30 en van 14.00 tot 16.45 uur telefonisch bereikbaar en geopend. Tussen 12.30 en 14.00 uur en 16.45 en 17.00 uur zijn we enkel bereikbaar voor spoedgevallen.
Levensbedreigende situaties: bel 112.
.
Werkdagen binnen kantooruren (tussen 8.00 en 17.00 uur):
Bij ongevallen kunnen wij in de meeste gevallen in de praktijk helpen. U kunt hiervoor altijd direct terecht. Belt u wel even dat u komt. Ook voor een spoedbezoek aan huis kunt u ons altijd bellen. Voor spoedgevallen belt u de reguliere praktijklijn 043-3089036, en kies 1.
.
Dagen buiten kantooruren (weekend, werkdagen tussen 17.00 en 8.00 uur of feestdagen):
Voor acute huisartsenhulp buiten kantoortijden kunt u contact opnemen met de huisartsenpost, telefoonnummer 043-7500123. Houd uw identiteitsbewijs met daarop uw BSN bij de hand. Kijk op http://www.hapmaastricht.nl voor meer informatie.
Alle spreekuren zijn op afspraak, van maandag t/m vrijdag van 8.00-12.30u en van 15.00-16.30u. Een afspraak waarin één hulpvraag of meerdere korte vragen behandeld kunnen worden, duurt 15 minuten. Om uw klacht goed te kunnen behandelen en het spreekuur niet te veel te laten uitlopen willen wij u vriendelijk vragen hiermee rekening te houden. Als u aangeeft dat er meer tijd nodig is dan kan de assistent dit inplannen. Bel aub tijdig af wanneer een afspraak niet door kan gaan.
Werkdagen van drs. van Empel: di-woe-do-vrij
Werkdagen van drs. Verschuren: ma-di-do-vrij
Werkdagen van drs. van Gameren: ma-di-woe
Bent u niet in de gelegenheid om naar de praktijk te komen in verband met uw ziekte, dan kunt u een huisbezoek aanvragen, liefst telefonisch vόόr 10u.
Indien u telefonisch contact met uw huisarts wilt hebben, dan kunt u dit aan de assistente doorgeven. U wordt vervolgens teruggebeld.
U kunt de artsen via de WebApp door middel van een e-consult consulteren, u krijgt dan binnen 2 werkdagen een reactie. Deze vorm van consultatie is vooral bedoeld voor relatief eenvoudige, niet spoedeisende vragen. U dient zich eenmalig voor de WebApp te registeren bij de assistente omdat wij uw identiteit met zekerheid moeten vaststellen.
.
Voor niet medisch inhoudelijke zaken kunt u mailen naar:
huisartsenpraktijkmeerssen@eerstelijn.net
De doktersassistenten hebben hun eigen spreekuur en voeren zelfstandig de volgende onderzoeken/behandelingen uit (op afspraak):
Beeldbellen is in onze praktijk mogelijk. U kunt dan de huisarts zien en spreken met behulp van uw eigen computer, Ipad of smartphone. Vraag naar de mogelijkheden bij de assistente.
Wanneer u inlogt in het patiënten portaal, kunt u zelf uw dossier raadplegen. Op deze website kunt u inloggen in het patiëntenportaal onder het kopje home op deze website. Mocht u nog geen inloggegevens hebben, kunt u hiervoor contact opnemen met de assistente.
Soms kan het prettig zijn om in uw thuisomgeving bepaalde metingen te verrichten, zodat u hiervoor niet steeds naar de praktijk hoeft te komen. Thuismetingen van bijvoorbeeld uw bloeddruk of glucosewaarden kunt u dan makkelijk aan ons doorgeven.
Onze huisartsenpraktijk biedt de mogelijkheid om de volgende soorten telemonitoring (thuis) te laten verrichten:
.
Tijdens een consult met de huisarts zal samen met u bepaald worden of u in aanmerking komt voor een thuismeting.
.
Wilt u uw thuismetingen aan ons doorgeven? Dit kan via de telefoon aan de assistente of via het patiënten portaal. Mocht u nog geen account hebben, neem dan contact op met de praktijk.
Bij Huisartsenpraktijk Meerssen werken drs. van Empel, drs. Verschuren en drs. van Gameren. Zij beoefenen de algemene huisartsenzorg en ze handelen zoveel mogelijk conform de NHG richtlijnen en standaarden.
Herhaal recepten zijn recepten die u dient te verlengen. Dit is het geval als de medische beoordeling en indicatie al voor het recept is gesteld en het om een chronische (langdurige) aandoening gaat.
Bijvoorbeeld: U heeft verhoogde bloeddruk en heeft hiervoor bloeddruk medicatie voorgeschreven gekregen die u moet continueren omdat het hierbij om een chronische aandoening gaat en uw tabletten zijn op. U kunt dit recept in tegenstelling tot een nieuw recept dan dus zelf bestellen.
Voor herhaalrecepten belt u bij voorkeur de receptenlijn 043-4558432. Deze lijn is 24 uur per dag/7 dagen per week beschikbaar en is bedoeld voor herhaalrecepten en niet voor medicatie die u de eerste keer aanvraagt.
U kunt ook bellen naar de praktijk (043-3089036) en dan kiezen voor optie 2. U wordt dan doorgeschakeld naar de receptenlijn. Dit is echter alleen mogelijk van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur.
Indien u voor 12.00 uur belt ligt de medicatie de volgende werkdag na 15.00 uur klaar bij uw apotheek.
.
Spreek s.v.p. duidelijk in:
.
Herhaalrecepten via internet
‘Mijn VAL’ is het patiëntenportaal van de Verenigde Apotheken Limburg. Als u patiënt bij hen bent kunt u zich registeren voor Mijn VAL zodat u gemakkelijk zaken zelf kunt regelen. Denk hierbij aan het aanvragen van herhaalmedicatie, het opvragen van uw medicatieoverzicht en in een beveiligde omgeving een vraag stellen aan uw apotheek. U kunt zich registreren via: www.v-a-l.nl/mijn_val/registreren/
Indien u (en partner/gezin) zich wil laten inschrijven als patiënt in onze praktijk dan kan dat telefonisch, aan de balie of digitaal. Via de WebApp kunt U digitaal ons aanmeldformulier invullen.
Wij nemen alleen nieuwe patiënten aan woonachtig in de gemeente Meerssen en Rothem. Woont u in een van de volgende gemeenten/buurten: Bunde, Ulestraten, Amby en Houthem dan vragen wij u om in die omgeving een nieuwe huisarts te zoeken.
Indien u behoefte heeft aan een kennismakingsgesprek, kunt u hiervoor een afspraak laten inplannen via de assistente.
Wij vinden het belangrijk dat (huis)artsen worden opgeleid. Daarom werkt de praktijk samen met de Universiteit Maastricht en kunt u in de praktijk te maken krijgen met co-assistenten en huisartsen in opleiding. Mocht u hier bezwaar tegen hebben geef het aan bij de assistente.
.
Ook is het van belang dat er nieuwe doktersassistenten en praktijkondersteuners worden opgeleid. U kunt te maken krijgen met een stagiaire.
Inloggen in patiënten portaal
Bij onze huisartsenpraktijk kunt u voortaan uw eigen medische gegevens zelf online bekijken.
U kunt dan bijvoorbeeld:
Hoe kunt u een online account aanvragen?
Wij verstrekken enkel een persoonlijke account. Dit betekent dat u naar de praktijk dient te komen om een account aan te vragen. Wij willen er zeker van zijn dat de medische gegevens enkel door de juiste persoon ingezien kunnen worden.
Hoe log ik in?
Om uw medische gegevens online te bekijken, kunt u inloggen door hier te klikken. Wanneer u bij ons in de praktijk uw account heeft geactiveerd, ontvangt u van ons een e-mail (dit kan enkele momenten duren). U kunt de instructies van e e-mail volgen. Heeft u deze e-mail niet gekregen? Bel ons dan via 043-3089036.
Pas op met het verstrekken van uw gegevens aan anderen
U kunt uw medisch dossier aan anderen laten zien. Bijvoorbeeld aan een familielid of aan een goede vriend die u helpt met de zorg voor uw gezondheid. Bedenk eerst of u het goed vindt dat iemand anders uw gegevens ziet. Geef nooit zomaar uw gegevens aan derden.
Soms vragen verzekeraars, gemeenten of een andere bedrijf om informatie over uw gezondheid. Vaak bent u niet verplicht om die gegevens te geven. In sommige gevallen kan het zijn dat u de gegevens wel wilt geven. Geef dan nooit uw hele medisch dossier en geef alleen de gegevens die nodig zijn. Twijfelt u over het geven van uw medische gegevens aan iemand? Neem dan contact op met de praktijk.
Uw gegevens zijn persoonlijk. Geef uw inlogcodes nooit aan anderen.
Delen medische gegevens met huisartsenpost (Whitebox)
Wanneer u medische hulp nodig heeft in de avonden, nachten, of weekenden, kunt u bij een huisarts op de huisartsenpost terechtkomen. Voor het stellen van een diagnose of het starten van een behandeling kan het van belang zijn dat de waarnemer beschikt over informatie over uw gezondheid, allergieën en medicijngebruik. Het is mogelijk om medische gegevens van u te delen met de Huisartsenpost Maastricht en Heuvelland. Via onderstaande antwoordstrook kunt u aangeven of u hiermee akkoord gaat.
Het systeem waarmee we uw gegevens voor de huisartsenpost toegankelijk willen maken heet de Whitebox. Dit is een beveiligde verbinding tussen onze praktijk en de huisartsenpost. Alléén de dienstdoende huisartsen op de huisartsenpost Maastricht en Heuvelland kunnen hiermee gegevens uit onze praktijk inzien, uitsluitend wanneer u zich voor hulp tot de huisartsenpost wendt. Meer informatie vindt u op: https://whiteboxsystems.nl
Om uw privacy te beschermen worden alleen gegevens gedeeld die (mogelijk) van belang zijn voor de dienstdoende huisarts (en dus voor u) op de huisartsenpost.
Wat kan de dokter op de huisartsenpost dan zien?
Als u meer informatie wilt of mee wilt beslissen over de hoeveelheid informatie die van u beschikbaar komt, kunt u dit op het spreekuur met uw huisarts bespreken.
Klacht bepreken met de huisartsenpraktijk
Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen. U kunt dit mondeling doen of schriftelijk door middel van het invullen van ons klachtenformulier aan de balie of ons online klachtenformulier, klik hier.
De klachtenfunctionaris
Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190.
Geschilleninstantie huisartsenzorg
Als u er met ons en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend.
Meer informatie kunt u in de folder vinden op de website van de SKGE: www.skge.nl.
Kijk voor meer informatie op www.thuisarts.nl. Thuisarts.nl is bedoeld voor mensen die informatie zoeken over gezondheid en ziekten. U kunt de informatie op de website gebruiken:
.
Huisartsen gebruiken Thuisarts.nl als ondersteuning bij hun voorlichting aan patiënten voor, tijdens en na het consult.
Voor reizigersadvisering en -vaccinaties kunt u ook bij ons in de praktijk terecht. Drs. van Empel en Romi (doktersassistente) hebben hiervoor hun eigen spreekuur en houden de actuele ontwikkelingen bij. Drs. van Empel heeft hiervoor een opleiding gevolgd en staat geregistreerd in het CHHB register (College voor Huisartsen met Bijzondere Bekwaamheden). Wij zijn tevens aangesloten bij de landelijke opererende organisatie van Travel Doctor.